Kursy wspinaczkowe

Jestem instruktorem sportu Polskiego Związku Alpinizmu i realizuję kursy zgodne z wytrzycznymi PZA. Nie mam ustalonego kalendarza kursów, w razie chęci zapraszam do kontaktu. Poniżej program pełnego, czterodniowego kursu.

PROGRAM  KURSU  WSPINACZKI  SKALNEJ PO DROGACH UBEZPIECZONYCH (4 DNI)

BLOK I Wspinanie z górną asekuracją.

1.      Omówienie uprzęży (poprawne założenie i regulacja)

- Rodzaje uprzęży

- kask (poprawne założenie-dopasowanie)

2.  Omówienie zestawu osobistego ( 3 x HMS; 2 x repsznur; przyrząd ).

3.  Omówienie węzłów, ósemka, (skrajny – opcjonalnie).

4.  Poprawne operowanie karabinkiem HMS z przyrządem (Zgubienie przyrządu).

5.  Nauka asekuracji (wybieranie, podawanie liny, dawanie bloku, opuszczanie).Nauka asekurowania obiema rękami.

Preferowane przyrządy 2-funkcyjne, ewentualnie różne rodzaje kubków.

6.  Nauka asekuracji na przyrządzie półautomatycznym (matik, click-up, gri-gri,itp).

7.  Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę i ułożenie liny względem asekurującego!

8.  Zwrócenie uwagi na wiązanie węzła bezpieczeństwa na końcu liny !!! Najlepiej baryłkowy lub kluczka, najlepiej przywiązane do płachty.

9.  Klarowanie liny i postępowanie z liną.

10.   Komendy podczas asekuracji i wspinania (wybierz, luz, blok, dó ).

11.   Wzajemne sprawdzenie się partnerów przed rozpoczęciem wspinania !!!
Sprawdzanie: ósemki, poprawności wpięcia liny w przyrząd, zakręcenie HmS’a , wzajemne sprawdzenie uprzęży. Komendy, mogę iść? możesz iść !

12.   Eliminowanie błędów  i złych nawyków podczas asekuracji.

13.   Omówienie stanowisk do wędki.

·        Podwieszenie wędki na karabinku w łańcuchu.

·        Budowa stanowiska z 2 ringów
  (samonastawne, samonastawne ograniczone, pająk, motyl – najgorsze!)

 lina podwieszona na 2 karabinkach!  2 zakręcane lub jeden zakręcany i jeden zwykły.

14.   Nauka i zastosowanie węzła flagowego.

15.   Zwijanie i przenoszenie liny.

16.   Nauka techniki wspinania!!!

BLOK II   Wspinanie z dolną asekuracją.

*        Omówienie budowy ekspresów (po co dłuższe taśmy, z pełnym zamkiem, druciaki)

*        Nauka wpinek.

*        Zwracanie uwagi na nie rozpinanie ekspresów, szczególnie karabinków z gumką!

*        Zwrócenie uwagi na karabinki użebrowane (super light – tworzenie się żyletki)

Przy ekspresach na cienkiej dynemie  zwracamy uwagę na zmechacenie dynemy i mniejszą wytrzymałość takich taśm! Zwrócenie uwagi na ewentualne zagrożenia występujące przy  wpinaniu się w ekspresy stałe, szczególnie na popularnych drogach na zachodzie Europy (zmechacone taśmy lub wiekowe, wytarte karabinki !)

*        Przedłużanie ekspresów (nie tworzymy łańcuszków! nie metal w metal!).

*        Ekspresy górskie.

*        Poprawne rozmieszczenie sprzętu w uprzęży.

*        Omówienie techniki prowadzenia liny w przelotach.

*        Omówienie prowadzenia liny względem ciała wspinającego się.

*        Omówienie błędów i sposoby radzenia sobie z nimi.

·        Agrafka.

·        Złe wpięcie liny lub ekspres w złą stronę.

·        Lina z tyłu nogi, itp.

*        Nauka i zastosowanie wyblinki.

*        Przewiązanie w stanowisku. Uniwersalna metoda amerykańska na 2 ekspresach z wyblinką – przewiązanie pojedynczej liny. Pozwala również na wycof z drogi. Wskazane przećwiczenie takiego wycofu ! Ściąganie ekspresów, ekspres kierunkowy. Zwrócenie uwagi by operacja przewiązania odbywała się bez komendy „mam auto” !!!

*        Omówienie asekuracji z dolną asekuracją (krótkie ekspresy na pierwszych 3 przelotach). Asekuracja” na sztywno” do 3 wpinki !

*        Prawidłowe spotowanie, tylko do 1 wpinki !

*        Robienie auta  (kontry) dla asekurującego w terenie niebezpiecznym lub przy dużej różnicy mas partnerów.  Prawidłowa: regulacja auta, postawa, asekurowanie odpowiednią ręką! bez kolizji z autem

*        Omówienie Ohm’a – Edelrida (zalety i wady)

*        Klarowanie liny i przeciąganie liny co kilka dróg na drugi koniec  (równomierne zużywanie obu końców liny .

*        Ćwiczenia na zrzutni lub loty.

BLOK III Wspinanie wielowyciągowe.

*        Omówienie rodzajów stanowisk (z taśm i z liny)

Omówić dokładnie zastosowanie, wady i zalety poszczególnych typów stanowisk.

·        Kierunkowe : Z 2 taśm,  pająk,  motyl ?- najsłabsze.

·        Samonastawne: Z precelkiem, samonastawne ograniczane,
huśtawka/trójkąt angielski (na 2 wyblinkach- jedno z najwyżej punktowanych stanowisk w rankingach stanowisk, w wielu opracowaniach ).

·        Angielskie z liny (na drzewie i na głazie)

·        Opcjonalnie
Wprowadzeni długich repów do budowy stanowisk. Gotowce stanowisk typu:
quad, equalette .

*        Asekuracja prowadzącego z przyrządu wpiętego do łącznika uprzęży razem z koluchem z ósemki

*        Stanowiska dla asekurującego. Auto kontrujące.

*        Asekurowanie bez kolizji ręki asekurującej z autem !

*        Asekurowanie ręką od strony ekspozycji.

*        Podwieszanie przyrządu do asekurowania idącego z dołu. Szeregowo, nie do punktu centralnego.

*        Asekuracja na przyrządzie 2-funkcyjnym.

·        Nauczyć prawidłowego dawanie luzu! Bez puszczania liny asekuracyjnej.

*        Asekuracja na półwyblince wraz z węzłem flagowym.

*        Układanie liny na stanowisku pośrednim.

*        Zmiana na prowadzeniu, przekazanie sprzętu, przepięcie asekuracji.

*        Założenie punktu ochronnego stanowiska i przepięcie liny w punkt wysyłowy.

*        W przypadku braku punktu ochronnego stanowiska, punkt wysyłowy wpięty do punktu centralnego najlepiej karabinkiem zakręcanym asekuranta. Na linie połówkowej  obie żyły wpinamy w punkt wysyłowy.

(ewentualnie z rozdzieleniem kolejnym karabinkiem).

*        Krótkie, jednoznaczne, najlepiej  jednowyrazowe komendy. Wybierz, luz, auto, koniec liny, chodź, idę.

BLOK IV Zjazdy.

*        Zjazd w wysokim przyrządzie

·        Zakładanie lonży.

Na krawatkę do łącznika uprzęży lub bezpośrednio do uprzęży tak jak liną ?

Taśma przewiązana kluczką – Uwaga! na odpowiedniej  wysokości -przyrząd nie powinien znajdować się na wysokości twarzy lub powyżej !

·        Węzeł asekuracyjny. Bloker wpięty do łącznika uprzęży. Uwaga na odpowiednią długość repa, odpowiedniej długości końcówki. Odpowiednia odległość blokera od przyrządu zjazdowego.

·        Przećwiczenie zjazdu z przesiadką.

·        Jak najszybsze uwolnienie liny dla drugiego. Szybkie wydanie luzu na blokerze i wypięcie przyrządu i od razu komenda lina wolna. Jeśli stanowisko pośrednie to bloker zostaje aż do zjazdu drugiego.

·        Krótkie, jednoznaczne, komendy: Lina wolna, Uwaga Lina.

·        Wiązanie jednego węzła bezpieczeństwa ( kluczka )na obu końcach liny.