Kursy wspinaczkowe
Jestem instruktorem sportu Polskiego Związku Alpinizmu i realizuję kursy zgodne z wytrzycznymi PZA. Nie mam ustalonego kalendarza kursów, w razie chęci zapraszam do kontaktu. Poniżej program pełnego, czterodniowego kursu.
PROGRAM KURSU WSPINACZKI SKALNEJ PO DROGACH UBEZPIECZONYCH (4 DNI)
BLOK I Wspinanie z górną asekuracją.
1. Omówienie uprzęży (poprawne założenie i regulacja)
- Rodzaje uprzęży
- kask (poprawne założenie-dopasowanie)
2. Omówienie zestawu osobistego ( 3 x HMS; 2 x repsznur; przyrząd ).
3. Omówienie węzłów, ósemka, (skrajny – opcjonalnie).
4. Poprawne operowanie karabinkiem HMS z przyrządem (Zgubienie przyrządu).
5. Nauka asekuracji (wybieranie, podawanie liny, dawanie bloku, opuszczanie).Nauka asekurowania obiema rękami.
Preferowane przyrządy 2-funkcyjne, ewentualnie różne rodzaje kubków.
6. Nauka asekuracji na przyrządzie półautomatycznym (matik, click-up, gri-gri,itp).
7. Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę i ułożenie liny względem asekurującego!
8. Zwrócenie uwagi na wiązanie węzła bezpieczeństwa na końcu liny !!! Najlepiej baryłkowy lub kluczka, najlepiej przywiązane do płachty.
9. Klarowanie liny i postępowanie z liną.
10. Komendy podczas asekuracji i wspinania (wybierz, luz, blok, dó ).
11. Wzajemne sprawdzenie się partnerów przed rozpoczęciem wspinania !!!
Sprawdzanie: ósemki, poprawności wpięcia liny w przyrząd, zakręcenie HmS’a , wzajemne sprawdzenie uprzęży. Komendy, mogę iść? możesz iść !
12. Eliminowanie błędów i złych nawyków podczas asekuracji.
13. Omówienie stanowisk do wędki.
· Podwieszenie wędki na karabinku w łańcuchu.
· Budowa stanowiska z 2 ringów
(samonastawne, samonastawne ograniczone, pająk, motyl – najgorsze!)
lina podwieszona na 2 karabinkach! 2 zakręcane lub jeden zakręcany i jeden zwykły.
14. Nauka i zastosowanie węzła flagowego.
15. Zwijanie i przenoszenie liny.
16. Nauka techniki wspinania!!!
BLOK II Wspinanie z dolną asekuracją.
* Omówienie budowy ekspresów (po co dłuższe taśmy, z pełnym zamkiem, druciaki)
* Nauka wpinek.
* Zwracanie uwagi na nie rozpinanie ekspresów, szczególnie karabinków z gumką!
* Zwrócenie uwagi na karabinki użebrowane (super light – tworzenie się żyletki)
Przy ekspresach na cienkiej dynemie zwracamy uwagę na zmechacenie dynemy i mniejszą wytrzymałość takich taśm! Zwrócenie uwagi na ewentualne zagrożenia występujące przy wpinaniu się w ekspresy stałe, szczególnie na popularnych drogach na zachodzie Europy (zmechacone taśmy lub wiekowe, wytarte karabinki !)
* Przedłużanie ekspresów (nie tworzymy łańcuszków! nie metal w metal!).
* Ekspresy górskie.
* Poprawne rozmieszczenie sprzętu w uprzęży.
* Omówienie techniki prowadzenia liny w przelotach.
* Omówienie prowadzenia liny względem ciała wspinającego się.
* Omówienie błędów i sposoby radzenia sobie z nimi.
· Agrafka.
· Złe wpięcie liny lub ekspres w złą stronę.
· Lina z tyłu nogi, itp.
* Nauka i zastosowanie wyblinki.
* Przewiązanie w stanowisku. Uniwersalna metoda amerykańska na 2 ekspresach z wyblinką – przewiązanie pojedynczej liny. Pozwala również na wycof z drogi. Wskazane przećwiczenie takiego wycofu ! Ściąganie ekspresów, ekspres kierunkowy. Zwrócenie uwagi by operacja przewiązania odbywała się bez komendy „mam auto” !!!
* Omówienie asekuracji z dolną asekuracją (krótkie ekspresy na pierwszych 3 przelotach). Asekuracja” na sztywno” do 3 wpinki !
* Prawidłowe spotowanie, tylko do 1 wpinki !
* Robienie auta (kontry) dla asekurującego w terenie niebezpiecznym lub przy dużej różnicy mas partnerów. Prawidłowa: regulacja auta, postawa, asekurowanie odpowiednią ręką! bez kolizji z autem
* Omówienie Ohm’a – Edelrida (zalety i wady)
* Klarowanie liny i przeciąganie liny co kilka dróg na drugi koniec (równomierne zużywanie obu końców liny .
* Ćwiczenia na zrzutni lub loty.
BLOK III Wspinanie wielowyciągowe.
* Omówienie rodzajów stanowisk (z taśm i z liny)
Omówić dokładnie zastosowanie, wady i zalety poszczególnych typów stanowisk.
· Kierunkowe : Z 2 taśm, pająk, motyl ?- najsłabsze.
· Samonastawne: Z precelkiem, samonastawne ograniczane,
huśtawka/trójkąt angielski (na 2 wyblinkach- jedno z najwyżej punktowanych stanowisk w rankingach stanowisk, w wielu opracowaniach ).
· Angielskie z liny (na drzewie i na głazie)
· Opcjonalnie
Wprowadzeni długich repów do budowy stanowisk. Gotowce stanowisk typu:
quad, equalette .
* Asekuracja prowadzącego z przyrządu wpiętego do łącznika uprzęży razem z koluchem z ósemki
* Stanowiska dla asekurującego. Auto kontrujące.
* Asekurowanie bez kolizji ręki asekurującej z autem !
* Asekurowanie ręką od strony ekspozycji.
* Podwieszanie przyrządu do asekurowania idącego z dołu. Szeregowo, nie do punktu centralnego.
* Asekuracja na przyrządzie 2-funkcyjnym.
· Nauczyć prawidłowego dawanie luzu! Bez puszczania liny asekuracyjnej.
* Asekuracja na półwyblince wraz z węzłem flagowym.
* Układanie liny na stanowisku pośrednim.
* Zmiana na prowadzeniu, przekazanie sprzętu, przepięcie asekuracji.
* Założenie punktu ochronnego stanowiska i przepięcie liny w punkt wysyłowy.
* W przypadku braku punktu ochronnego stanowiska, punkt wysyłowy wpięty do punktu centralnego najlepiej karabinkiem zakręcanym asekuranta. Na linie połówkowej obie żyły wpinamy w punkt wysyłowy.
(ewentualnie z rozdzieleniem kolejnym karabinkiem).
* Krótkie, jednoznaczne, najlepiej jednowyrazowe komendy. Wybierz, luz, auto, koniec liny, chodź, idę.
BLOK IV Zjazdy.
* Zjazd w wysokim przyrządzie
· Zakładanie lonży.
Na krawatkę do łącznika uprzęży lub bezpośrednio do uprzęży tak jak liną ?
Taśma przewiązana kluczką – Uwaga! na odpowiedniej wysokości -przyrząd nie powinien znajdować się na wysokości twarzy lub powyżej !
· Węzeł asekuracyjny. Bloker wpięty do łącznika uprzęży. Uwaga na odpowiednią długość repa, odpowiedniej długości końcówki. Odpowiednia odległość blokera od przyrządu zjazdowego.
· Przećwiczenie zjazdu z przesiadką.
· Jak najszybsze uwolnienie liny dla drugiego. Szybkie wydanie luzu na blokerze i wypięcie przyrządu i od razu komenda lina wolna. Jeśli stanowisko pośrednie to bloker zostaje aż do zjazdu drugiego.
· Krótkie, jednoznaczne, komendy: Lina wolna, Uwaga Lina.
· Wiązanie jednego węzła bezpieczeństwa ( kluczka )na obu końcach liny.